Standardy Ochrony Małoletnich w Gminnym Centrum Kultury w Pilniku

ZARZĄDZENIE  NR 13/2024

Dyrektora Gminnego Centrum Kultury w Pilniku

     z dnia 5 sierpnia 2024 r.

w sprawie aktualizacji Standardów Ochrony Małoletnich

w Gminnym Centrum Kultury w Pilniku

Na podstawie art. 17 Ustawy z dnia 25 października 1991r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz.U. z 2024r. poz. 87 z późn.zm.), ustawy z 28 lipca 2023 r.  o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2023r. poz.1606 z późn.zm) oraz ustawy z 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich (Dz.U. z 2023r. poz. 1304 z późn. zm.), zarządzam co następuje:

§ 1

Wprowadzam do stosowania:

  1. Standardy Ochrony Małoletnich w Gminnym Centrum Kultury w Pilniku, stanowiące załącznik nr 1 do niniejszego Zarządzenia.
  2. Standardy Ochrony Małoletnich w Gminnym Centrum Kultury w Pilniku, o których  mowa w § 1 pkt. 1 w wersji skróconej dla dzieci, stanowiące załącznik nr 2 do niniejszego Zarządzenia.
  3. Oświadczenie o znajomości i przestrzeganiu zasad zawartych w Standardach Ochrony Małoletnich przez osoby zatrudnione, stanowiące załącznik nr 3 do niniejszego Zarządzenia.

§ 2

Zarządzenie wraz z załącznikiem nr 2 podaje się do publicznej wiadomości przez zamieszczenie na tablicy ogłoszeń w budynku Gminnego Centrum Kultury w Pilniku                oraz publikacji na stronie internetowej. 

                                                                      § 3

Traci moc Zarządzenie nr 2/2024 Dyrektora Gminnego Centrum Kultury w Pilniku z dnia 15.02.2024 roku  w sprawie wprowadzenia Standardów Ochrony Małoletnich w Gminnym Centrum Kultury w Pilniku.

§ 4

Zobowiązuję wszystkich pracowników i współpracowników do przestrzegania Standardów Ochrony Małoletnich.

§ 5

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

Załącznik nr 1 do Zarządzenia Nr 13/2024

Dyrektora Gminnego Centrum Kultury w Pilniku

w sprawie Standardów Ochrony Małoletnich

STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH

w Gminnym Centrum Kultury w Pilniku

Preambuła

Wszystkie osoby zatrudnione w Gminnym Centrum Kultury w Pilniku angażują się w działania wzmacniające bezpieczeństwo dzieci, szczególnie w kontekście ochrony przed przemocą oraz w ochronę i promowanie praw małoletnich. W wykonywaniu swoich obowiązków kierujemy się przede wszystkim dobrem dziecka. Obowiązkiem wszystkich pracowników bez względu na rodzaj zawartej umowy, współpracowników, wolontariuszy jest podejmowanie działań mających na celu ochronę godności dziecka i ochronę jego praw. Niedopuszczalne jest na terenie GCK oraz podczas wydarzeń organizowanych przez naszą placówkę, stosowanie wobec małoletnich przemocy w jakiejkolwiek formie. Wszyscy zobowiązani są do przestrzegania wyżej wymienionych celów zgodnie ze swoimi kompetencjami, obowiązującym prawem
i przepisami wewnętrznymi placówki.

Podstawy prawne

Standardy Ochrony Małoletnich zwane dalej: Standardami w Gminnym Centrum Kultury                          w Pilniku oparte są na polskim prawie, Konwencji o Prawach Dziecka, Międzynarodowej Karcie Praw Człowieka oraz dobrych praktykach polskich i zagranicznych.

Podstawy prawne:

1. Ustawa z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle

seksualnym i ochronie małoletnich (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1304 z późn. zm.)

2. Ustawa z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw ( DZ.U z 2023 poz.1606 z póżn.zm.)

3. Ustawa z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych.

4. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016

r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych

i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE

(ogólne rozporządzenie o ochronie danych).

5. Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny.

6. Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

7. Ustawa z dnia 17 listopada 1964 r. – Kodeks postępowania cywilnego.

8. Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie.

9. Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich.

10. Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks postępowania karnego.

11. Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny.

12.Konwencja o Prawach Dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych z dnia 20 listopada 1989 r. (t. j. Dz. U. z 1991 Nr 120, poz. 526 ze zm.)

13. Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych, przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych w 2006 r. weszła w życie w 2008 r. (Dz. U. 2012, poz. 1169).

Rozdział I

                                    Podstawowe terminy

1. GCK- należy przez to rozumieć Gminne Centrum Kultury w Pilniku.

2. Dyrektor – należy przez to rozumieć Dyrektora Gminnego Centrum Kultury w Pilniku.

3. Pracownikiem jest osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę.

4. Współpracownik to osoba zatrudniona na podstawie umowy cywilnoprawnej, a także wolontariusz, praktykant i stażysta.

5. Dzieckiem jest każda osoba do ukończenia 18 roku życia.

6. Opiekunem dziecka jest osoba uprawniona do reprezentacji dziecka, w szczególności jego rodzic lub opiekun prawny. W myśl niniejszego dokumentu opiekunem jest również rodzic zastępczy.

7. Zgoda rodzica dziecka oznacza zgodę co najmniej jednego z rodziców dziecka/opiekunów prawnych. Jednak w przypadku braku porozumienia między rodzicami dziecka należy poinformować rodziców o konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd rodzinny.

8. Przez krzywdzenie dziecka należy rozumieć popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę dziecka przez jakąkolwiek osobę, w tym pracownika, współpracownika  GCK  lub zagrożenie dobra dziecka, w tym jego zaniedbywanie.

9. Osoba odpowiedzialna za Standardy Ochrony Małoletnich to wyznaczony przez Dyrektora pracownik sprawujący nadzór nad realizacją standardów w GCK.

10. Dane osobowe dziecka to wszelkie informacje umożliwiające identyfikację dziecka.

                                           Rozdział II

                          Zasady bezpiecznych relacji, bezpieczna rekrutacja

§ 1

1.GCK w miarę możliwości prowadzi dla dzieci cykliczne rozmowy na temat bezpiecznych relacji z innymi osobami, w tym dorosłymi oraz konieczności zgłaszania dorosłym wszystkiego, co je niepokoi.

2. W pomieszczeniu ogólnodostępnym GCK w miarę możliwości w widocznym miejscu umieszczone są materiały edukacyjne dotyczące bezpiecznych relacji dorosłych
z dziećmi, a także numery telefonów zaufania dla dzieci i młodzieży.

3. GCK ustala zasady bezpiecznego kontaktu z dziećmi, których przestrzeganie stanowi obowiązek wszystkich pracowników  i współpracowników w postaci KODEKSU BEZPIECZNYCH RELACJI stanowiącego Załącznik nr 1 do Standardów Ochrony Małoletnich.

§ 2

1.Standardem jest rekrutacja pracowników i współpracowników odbywająca się zgodnie                      z zasadami bezpiecznej rekrutacji, a pracodawca dąży do jak najlepszej weryfikacji kwalifikacji kandydata, w tym stosunek do wartości podzielanych przez instytucję, takich jak ochrona praw dzieci i szacunek do ich godności.

2. Zgodnie z art. 21 Ustawy o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępstwami na tle seksualnym osoba zatrudniająca przed zawarciem umowy sprawdza kandydata w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym[1] (rejestr z dostępem ograniczonym)                                                           oraz w Rejestrze osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw wyjaśniania przypadków czynności skierowanych przeciwko wolności seksualnej i obyczajności wobec małoletniego poniżej lat 15 wydała postanowienie o wpisie w Rejestrze (dostęp: rps.ms.gov.pl, po założeniu profilu placówki). Sprawdzenie w rejestrze sprawców dokumentuje się wydrukiem informacji zwrotnej wygenerowanej z Rejestru, a figurowanie w Rejestrze wyklucza możliwość zatrudnienia kandydata.

3. Pracodawca jest zobowiązany do domagania się od osoby zatrudnianej lub od innej osoby (wolontariusza, praktykanta, stażysty, itp.) przed dopuszczeniem do wykonywania czynności
z małoletnimi informacji z Krajowego Rejestru Karnego o niekaralności w zakresie przestępstw określonych w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189 a i art. 207 Kodeksu karnego[2] oraz w Ustawie o przeciwdziałaniu narkomanii.

4. Kandydat/kandydatka składa oświadczenia o posiadaniu przez niego/nią pełnej zdolności do czynności prawnych i korzystaniu z praw publicznych, o niekaralności oraz o toczących się postępowaniach przygotowawczych, sądowych i dyscyplinarnych zgodnie ze wzorem                              Załącznika nr 2 do Standardów Ochrony Małoletnich.

5. Jeżeli osoba posiada obywatelstwo inne niż polskie przedkłada pracodawcy:

a) informację z rejestru karnego państwa obywatelstwa uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi, bądź informację z rejestru karnego, jeżeli prawo tego państwa nie przewiduje wydawania informacji dla w/w celów,

b) pod rygorem odpowiedzialności karnej, oświadczenie o państwie/ach zamieszkiwania
w ciągu ostatnich 20 lat, innych niż Rzeczypospolita Polska i państwo obywatelstwa,

c) jeżeli mieszkała w innych państwach w ciągu 20 lat niż Rzeczypospolita Polska i państwo obywatelstwa, informację z rejestrów karnych tych państw uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi.

6. Dopuszczalne jest przedłożenie przez kandydata pod rygorem odpowiedzialności karnej oświadczenia, że prawo danego państwa nie przewiduje wydawania informacji
o niekaralności i/lub nie prowadzi rejestru karnego oraz oświadczenia, że nie był/a w tym państwie prawomocnie skazany/a.

7. O zawieraniu oświadczeń pod rygorem odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia świadczy zawarta w ich treści klauzula „Jestem świadomy/a odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia”, która zastępuje pouczenie organu
o odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.

8. Oświadczenia, wydruki z rejestrów i zaświadczenia z KRK dołączane są do części A akt osobowych pracownika lub do dokumentacji wolontariusza/ praktykanta. W przypadku danych z Rejestru osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw wyjaśniania przypadków czynności skierowanych przeciwko wolności seksualnej i obyczajności wobec małoletniego poniżej 15 lat, wydała postanowienie o wpisie w Rejestrze, wystarczającym jest aktualny wydruk strony internetowej, na której widnieje komunikat, że sprawdzana osoba nie figuruje w Rejestrze.

Rozdział III

Zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnim
a pracownikiem, współpracownikiem, w szczególności zachowania niedozwolone wobec małoletnich.

§ 1

l. Zasadą, której przestrzeganie jest wymagane od pracowników  i współpracowników GCK    w odniesieniu do wszystkich czynności podejmowanych przez GCK, jest działanie dla dobra małoletniego i w jego najlepszym interesie.

2. Pracownicy i współpracownicy równo traktują małoletniego z szacunkiem oraz uwzględniają jego godność i potrzeby bez względu na płeć, orientację seksualną, niepełnosprawności, status społeczny, kulturowy, religijny i światopogląd.

3. Pracownicy i współpracownicy GCK działają w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych placówki oraz swoich kompetencji.

4. Niedopuszczalne jest podejmowanie jakichkolwiek czynności niedozwolonych określonych w niniejszej procedurze oraz w jakiejkolwiek innej formie.

5.Zasady bezpiecznych relacji z małoletnimi obowiązują wszystkich pracowników, współpracowników, w tym stażystów i wolontariuszy.

6. Pracownicy i współpracownicy GCK wspierają dzieci w pokonywaniu trudności i reagują
w sposób adekwatny do sytuacji i możliwości dziecka, z uwzględnieniem ich specjalnych potrzeb lub niepełnosprawności.

                                                                  § 2

1.Każda z osób z grona pracowników obowiązana jest  do utrzymywania profesjonalnej relacji z małoletnimi i każdorazowego rozważenia, czy reakcja, komunikat bądź działanie wobec małoletniego są adekwatne do sytuacji, bezpieczne, uzasadnione i sprawiedliwe.

2. Osoby wymienione w §1 ust. 5 obowiązane są do działania w sposób otwarty i przejrzysty dla innych, aby zminimalizować ryzyko błędnej interpretacji własnego zachowania.

                                                                  § 3

  1. Zasady komunikacji pracownika, współpracownika z małoletnim:
  2. zachowuj cierpliwość i odnoś się do małoletniego z szacunkiem,
  3. słuchaj uważnie małoletniego i udzielaj mu odpowiedzi adekwatnych do jego wieku                         i danej sytuacji,
  4. nie zawstydzaj, nie upokarzaj, nie lekceważ i nie obrażaj małoletniego,
  5. nie krzycz na małoletniego w sytuacji innej niż wynikająca z zagrożenia bezpieczeństwa małoletniego lub innych osób (np. ostrzeżenie),
  6. nie ujawniaj drażliwych informacji o małoletnim osobom do tego nieuprawnionym, dotyczy to również ujawniania jego wizerunku. Konwencja o Prawach Dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych z dnia 20 listopada 1989r.

                                                                                                                                Rozdział IV

Zasady bezpiecznych relacji pracownik, współpracownik – małoletni w tym zachowania niedozwolone.

1. Podstawową zasadą relacji między małoletnimi a pracownikami i współpracownikami jest działanie dla dobra małoletniego, z poszanowaniem jego godności, z uwzględnieniem jego emocji i potrzeb oraz w jego najlepszym interesie.

2. Pracownik i współpracownik działa wyłącznie w ramach prawa powszechnie obowiązującego, swoich uprawnień i kompetencji.

3. Zasady bezpiecznych relacji z dziećmi obowiązują wszystkie osoby zatrudnione, w tym stażystów, praktykantów i wolontariuszy.

4. Podstawowe standardy określające zasady, o których mowa w ust. 3 obejmują
w szczególności:

– utrzymywanie profesjonalnej relacji z małoletnimi i reagowanie względem nich w sposób niezagrażający, adekwatny do sytuacji i sprawiedliwy wobec innych małoletnich,

– zachowanie cierpliwości i szacunku w komunikacji z małoletnimi, podkreślające zrozumienie dla uczuć przeżywanych przez nich, nie wymuszające zwierzeń na siłę i okazujące zainteresowanie, wsparcie i gotowość do rozmowy,

– nie zostawianie małoletnim nieograniczonej wolności, wyznaczanie jasnych granic                             w postępowaniu i oczekiwań, egzekwując konsekwencje za ich nieprzestrzeganie, ucząc tym samym, że odpowiedzialność jest po stronie dziecka, a konsekwencje wynikają z jego działania,

– reagowanie w sposób adekwatny do sytuacji i możliwości psychofizycznych małoletnich,                 w tym dostosowanie poziomu komunikacji do dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym z niepełnosprawnościami,

– uwzględnianie potrzeb oraz dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb rozwojowych i możliwości psychofizycznych małoletnich,

– równe traktowanie małoletnich bez względu na płeć, orientację seksualną, niepełno-sprawności, status społeczny, kulturowy, religijny i światopogląd.

– fizyczny kontakt z małoletnim możliwy tylko jako odpowiedź na realne potrzeby małoletniego w danym momencie, z uwzględnieniem jego wieku, płci, kontekstu kulturowego                                          i sytuacyjnego,

– ustalanie reguł i zasad pracy w grupie, jasne określanie wymagań i oczekiwań wobec małoletnich, stanowcze reagowanie na zachowania niepożądane,

– udział pracowników i współpracowników w doskonaleniu zawodowym w zakresie przeciwdziałania przemocy wobec małoletnich, komunikacji interpersonalnej, diagnozy czynników ryzyka, świadczących o możliwości stosowania przemocy wobec małoletniego,

– panowanie pracownika i współpracownika nad własnymi emocjami.

5. W relacji pracownika i współpracownika z małoletnimi niedopuszczalne jest                                             w szczególności:

– stosowanie wobec małoletnich przemocy w jakiejkolwiek formie, w tym stosowanie kar fizycznych, wykorzystywanie relacji władzy lub przewagi fizycznej (zastraszanie, przymuszanie, groźby),

– zawstydzanie, upokarzanie, lekceważenie i obrażanie,

–  podnoszenie głosu, krzyczenie, wywoływanie u nich lęku,

– ujawnianie informacji wrażliwych (wizerunek, informacja o sytuacji rodzinnej, medycznej, prawnej itp.) dotyczących dziecka wobec osób nieuprawnionych, w tym wobec innych uczniów.

– zachowywanie się w obecności małoletnich w sposób niestosowny, np. poprzez używanie słów wulgarnych, czynienie obraźliwych uwag oraz nawiązywanie w wypowiedziach                            do atrakcyjności seksualnej,

– nawiązywanie z małoletnimi jakichkolwiek relacji romantycznych lub seksualnych, ani składanie mu propozycji o nieodpowiednim charakterze, kierowanie do niego seksualnych komentarzy, żartów, gestów oraz udostępnianie treści erotycznych
i pornograficznych, bez względu na ich formę,

– faworyzowanie,

– utrwalanie wizerunku dziecka (filmowanie, fotografowanie) dla potrzeb prywatnych pracownika czy współpracownika,

– proponowanie dzieciom alkoholu, wyrobów tytoniowych ani nielegalnych substancji psychoaktywnych, spożywanie ich wspólnie z małoletnimi lub w ich obecności.

Rozdział V

Rozpoznawanie i reagowanie na czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci.

1. Pracownicy  i współpracownicy GCK posiadają wiedzę i w ramach wykonywanych obowiązków zwracają uwagę na czynniki ryzyka i symptomy krzywdzenia dzieci.

2. Każdy pracownik i współpracownik zna i stosuje zasady bezpiecznych relacji: dziecko-dziecko, personel- dziecko, ustalone w placówce.

3. Wszyscy pracownicy  i współpracownicy oraz inne osoby, które w związku
z wykonywaniem obowiązków służbowych powzięły informację o krzywdzeniu dziecka lub inne informacje z tym związane, są zobowiązane do zachowania tajemnicy, wyłączając informacje przekazywane uprawnionym instytucjom w ramach działań interwencyjnych.

4. W przypadku podjęcia przez pracownika lub współpracownika podejrzenia, że dziecko jest krzywdzone, każdy z nich ma obowiązek sporządzenia notatki służbowej i przekazanie jej Dyrekcji GCK. Notatka może mieć formę pisemną jak i mailową.

5. Pracownicy zobowiązani są do troski o bezpieczeństwo dzieci zgodnie ze swoimi kompetencjami, obowiązującym prawem oraz przepisami wewnętrznymi placówki.

6. W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka Dyrektor GCK podejmuje rozmowę                      z opiekunami, przekazując informacje na temat dostępnej oferty wsparcia i motywując ich do szukania dla siebie pomocy.

Rozdział VI

Zasady interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia dzieci

1. Każdy pracownik i współpracownik GCK ma obowiązek poinformować swojego bezpośredniego przełożonego o każdym przypadku naruszenia zasad ochrony dzieci jakie miały miejsce podczas podejmowanych przedsięwzięć organizowanych przez GCK, zarówno popełnionym przez innego pracownika, współpracownika lub inne osoby trzecie, rodziców/opiekunów prawnych, inne dziecko.

 2. Pierwszą i naczelną zasadą każdej interwencji jest, by przede wszystkim zadbać                            o bezpieczeństwo dziecka i odseparować je od osoby podejrzanej o krzywdzenie.

3. Każdy zgłoszony przypadek złamania zasad ochrony dzieci, gdy znajdywały się one pod opieką pracownika GCK podlega wyjaśnieniu przez Dyrektora.

4. Wyjaśniając przypadek złamania zasad ochrony dzieci, Dyrektor lub wyznaczony przez niego pracownik kontaktuje się przede wszystkim z osobą zgłaszającą, a w przypadku podejrzenia złamania prawa polskiego – również z opiekunami prawnymi dziecka i samym dzieckiem, a w przypadku zagrożenia życia lub zdrowia dziecka – z policją lub pogotowiem ratunkowym, dzwoniąc pod nr alarmowy 112 lub 998.

5. Każdy zgłoszony przypadek złamania zasad ochrony dzieci jest dokumentowany notatką                    z opisem zdarzenia i wynikiem postępowania wyjaśniającego na karcie interwencji                                    (Załącznik nr 3 do Standardów Ochrony Małoletnich). Karta interwencji jest sporządzona przez osobę zatrudnioną do wiadomości Dyrektora GCK. W przypadku potwierdzenia złamania zasad ochrony dzieci, nie będącego jednocześnie czynem zabronionym w rozumieniu przepisów prawa polskiego, Dyrektor GCK może, biorąc pod uwagę każdorazowo konkretną sytuację i jej specyfikę:

a) nałożyć na pracownika karę zgodnie z Kodeksem Pracy,

b) udzielić upomnienia,

c) zdecydować o czasowym lub stałym zakazie pracy i kontaktu z dziećmi w ramach obowiązków/zadań służbowych,

d) zdecydować o rozwiązaniu umowy o pracę z pracownikiem lub zakończeniu współpracy.

6. W przypadku potwierdzonego złamania zasad ochrony dzieci przez pracownika lub współpracownika GCK, które jednocześnie są czynami zabronionymi przez polskie prawo,                     Dyrektor GCK powiadamia Policję oraz opiekunów lub rodziców dziecka. Pracownik lub współpracownik do czasu zakończenia dochodzenia i procesu zostaje odsunięty od pracy
z dziećmi.

7. W przypadku wyroku skazującego z pracownikiem lub współpracownikiem zostaje rozwiązana umowa o pracę lub cywilno-prawna bez możliwości nawiązania współpracy
w przyszłości.

Rozdział VII

Sposób dokumentowania i zasady przechowywania ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru małoletniego

  1.  Każdy ujawniony lub zgłoszony incydent lub zdarzenie zagrażające dobru małoletniego, na temat którego GCK posiada wiedzę, zostaje odnotowany w ewidencji zgłoszonych incydentów bądź zdarzeń zagrażających dobru małoletniego (Załącznik nr 4 do Standardów Ochrony Małoletnich).
  2.  Ewidencji zdarzeń zagrażających dobru małoletniemu nadaje się kategorię archiwalną zgodnie z przepisami odrębnymi.
  3.  Dokumenty związane ze zgłoszonymi incydentami przechowuje się w teczce zdarzeń standardy ochrony małoletnich lub aktach osobowych pracownika, w zależności od rodzaju ujawnionych lub zgłoszonych incydentów.
  4.  Każdorazowy wpis do ewidencji zdarzeń zagrażających dobru małoletniemu uruchamia procedurę przeglądu i ewentualnej aktualizacji standardów ochrony małoletnich.

Rozdział VIII

            Ochrona wizerunku i danych osobowych dzieci

                                                                                                                                                                                § 1

Dane osobowe małoletniego podlegają ochronie na zasadach określonych w Ustawie z dna 10 maja 2018r. o ochronie danych osobowych oraz Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego
i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, dalej RODO) oraz w wewnętrznych Politykach Bezpieczeństwa Danych i Informacji.

  
1.Osoba zatrudniona ma obowiązek zachowania w tajemnicy danych osobowych, które przetwarza oraz zachowania w tajemnicy sposobów zabezpieczenia przed nieuprawnionym dostępem.
2.Dane osobowe małoletniego są udostępniane wyłącznie osobom i podmiotom uprawnionym na podstawie odrębnych przepisów.

3.Pracownik i współpracownik jest uprawniony do przetwarzania danych osobowych małoletniego zgodnie z zakresem przepisów prawa, zawartej umowy i nadanym upoważnieniem.

§ 2

1. Osoba zatrudniona nie udostępnia przedstawicielom mediów informacji o małoletnim ani                 o jego opiekunie.
2. Osoba zatrudniona w wyjątkowych i uzasadnionych sytuacjach może skontaktować się
z opiekunem małoletniego i zapytać go o zgodę na podanie jego danych kontaktowych przedstawicielom mediów. W przypadku wyrażenia zgody, udostępniane są dane kontaktowe do opiekuna małoletniego przedstawicielowi mediów.

3. Osoba zatrudniona nie kontaktuje przedstawicieli mediów z małoletnim, nie wypowiada się w kontakcie z przedstawicielami mediów o sprawie małoletniego lub jego opiekuna.

§ 3

Osoby zatrudnione uznając prawo małoletniego do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewniają ochronę wizerunku małoletniego.

§ 4

1. Pracownikom i współpracownikom nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów utrwalania wizerunku małoletniego (tj. filmowanie, fotografowanie) bez pisemnej zgody opiekuna małoletniego.

2. Niedopuszczalne jest podanie przedstawicielowi mediów danych kontaktowych opiekuna małoletniego bez wiedzy i zgody tego opiekuna.

3. Jeżeli wizerunek małoletniego stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak zgromadzenie, krajobraz, publiczne wydarzenie, zgoda opiekunów na utrwalanie wizerunku małoletniego nie jest wymagana.

4. Upublicznienie wizerunku małoletniego utrwalonego w jakiejkolwiek formie (tj. zdjęcia, nagrania audio-wideo) wymaga pisemnej zgody opiekuna małoletniego.

Rozdział IX

Zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet

1. Na terenie Gminnego Centrum Kultury w Pilniku korzystanie przez dziecko z urządzeń
z dostępem do sieci Internetu w czasie zajęć może odbywać się tylko pod nadzorem pracownika lub współpracownika.

2. W przypadku użytkowania sprzętu przez dziecko pod nadzorem pracownika, współpracownika, ma on obowiązek informowania dzieci o zasadach bezpiecznego korzystania z zasobów internetowych i czuwania nad bezpiecznym korzystaniem z sieci podczas zajęć.

3.  Na terenie GCK dostępna jest sieć wifi, zabezpieczona hasłem dostępu.

Rozdział X

Zasady przeglądu i aktualizacji standardów

l. Standardy ochrony małoletnich obowiązujące w GCK podlegają przeglądowi nie rzadziej niż raz na 2 lata, w terminie ustalonym przez Dyrektora GCK oraz każdorazowo
w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego
a także w razie nowelizacji aktów prawnych, mających wpływ na kształt przyjętych standardów i procedur. Wnioski z przeprowadzonej oceny sporządza się w karcie przeglądu i aktualizacji zmian stanowiącej Załącznik nr 5 do Standardów Ochrony Małoletnich.

  •  Przegląd standardów ochrony małoletnich, obowiązujących w GCK, polega na ustaleniu wypełniania przez standardy wymogów przepisów prawa powszechnie obowiązującego.
  •  Dyrektor GCK w Pilniku odpowiedzialny za realizację Standardu zobowiązany jest do przeprowadzania wśród wszystkich osób zatrudnionych w placówce  (przynajmniej raz w roku) ankiety, której wzór stanowi Załącznik nr 6 do Standardu Ochrony Małoletnich.
  •  Po przeprowadzonej ankiecie, Dyrektor placówki lub osoba wyznaczona sporządza z nich raport.
  •  W ankiecie osoby zatrudnione mogą proponować zmiany Standardów oraz wskazywać naruszenia Standardów w placówce.
  •  Dokonując monitoringu Standardów, Dyrektor może wyznaczyć osobę do przeprowadzenia ankiety wśród małoletnich, dotyczącej świadomości małoletnich z form pomocy realizowanych przez jednostkę. Wzór ankiety stanowi Załącznik nr 7 do Standardu Ochrony Małoletnich.
  •  W przypadku, gdy przegląd, o którym mowa w ust. 2, wykaże niespełnianie przez standardy ochrony małoletnich wymagań określonych w przepisach, o których mowa w ust.1, lub też standardy z innych przyczyn okazały się nieaktualne, lub nie odpowiadające potrzebom ochrony małoletnich, dokonywana jest aktualizacja standardów.
  •  Aktualizacji Standardów ochrony małoletnich, obowiązujących w GCK, dokonuje Dyrektor lub osoba wskazana. W przypadku aktualizacji Standardów, przygotowany projekt jest przyjmowany przez Dyrektora GCK w drodze zarządzenia.

Rozdział XI

Zasady i sposób udostępniania rodzicom, opiekunom prawnym oraz małoletnim, Standardów do zaznajomienia się z nimi i ich stosowania.

  1.  Dokumentacja składająca się na standardy ochrony małoletnich jest dostępna na stronie internetowej GCK ( www.gckpilnik.pl).
  2.  Rodzice/opiekunowie prawni małoletnich są informowani o adresie strony internetowej GCK za pośrednictwem przyjętych kanałów komunikacji.
  3.  Na życzenie rodziców/opiekunów prawnych Standardy Ochrony Małoletnich
    są udostępniane w formie papierowej.
  4.  Obowiązkiem rodziców/opiekunów prawnych jest zaznajomienie się ze Standardami
    i wynikającymi z nich zasad ochrony małoletnich przed krzywdzeniem.

Rozdział XII

                                                  Przepisy końcowe

1. Standardy wchodzą w życie z dniem ogłoszenia zarządzenia.

2. Standardy obowiązują wszystkich uczestników zajęć oraz osób zatrudnionych w placówce, niezależnie od formy zatrudnienia, zgodnie z obowiązującym polskim prawem.

3. Ogłoszenie Standardów Ochrony Małoletnich następuje w sposób dostępny wszystkim osobom zatrudnionych w placówce, małoletnim i ich opiekunom prawnym poprzez zamieszczenie ich na stronie internetowej Gminnego Centrum Kultury w Pilniku oraz wywieszenie w widocznym miejscu w budynku, również w wersji skróconej przeznaczonej dla dzieci.

Załącznik nr 2 do Zarządzenia Nr 13/2024

Dyrektora Gminnego Centrum Kultury w Pilniku

w sprawie Standardów Ochrony Małoletnich

STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH w Gminnym Centrum Kultury w Pilniku

(wersja skrócona dla dzieci)

Część wstępna

Wszyscy pracownicy i współpracownicy Gminnego Centrum Kultury w Pilniku angażują                   się w działania wzmacniające bezpieczeństwo, szczególnie w kontekście ochrony przed przemocą oraz w ochronę i promowanie Waszych praw. W swojej pracy kierujemy się przede wszystkim dobrem każdego z Was. Wszyscy zobowiązani jesteśmy do przestrzegania wyżej wymienionych celów zgodnie ze swoimi kompetencjami, obowiązującym prawem i przepisami wewnętrznymi placówki.

Celem  Standardów Ochrony Małoletnich jest zapewnienie Wam sprzyjających warunków
do rozwoju zgodnie z Waszymi indywidualnymi możliwościami i potrzebami w atmosferze życzliwości, szacunku, akceptacji i bezpieczeństwa.

Rozdział I

                                                Podstawowe terminy

  1. Dzieckiem jest każda osoba do ukończenia 18 roku życia.
  2. Przez krzywdzenie dziecka należy rozumieć popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę dziecka przez jakąkolwiek osobę, w tym pracownika, współpracownika GCK  lub zagrożenie dobra dziecka, w tym jego zaniedbywanie.

Rozdział II

Rozpoznawanie i reagowanie na czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci

§ 1

Wszyscy pracownicy i współpracownicy Gminnego Centrum Kultury w ramach wykonywanych obowiązków zwracają szczególną  uwagę kiedy Tobie lub innemu dziecku dzieje się krzywda.

§ 2

Wyróżnia się 4 podstawowe formy krzywdzenia:

A) Przemoc fizyczna to między innymi: popychanie, szarpanie, policzkowanie, szczypanie,

  kopanie, duszenie, bicie otwartą ręką, pięścią lub przedmiotami.

B) Przemoc psychiczna to między innymi: poniżanie, upokarzanie, ośmieszanie, wyzywanie, wyśmiewanie, odtrącanie dziecka, wciąganie dziecka w konflikty dorosłych.

C) Wykorzystanie seksualne to naruszenie sfery intymnej dziecka, zmuszanie do oglądania nagich osób, robienie zdjęć lub filmów z udziałem dziecka bez ubrania.

D) Zaniedbywanie: niezaspokajanie podstawowych potrzeb fizycznych i psychicznych dziecka lub nie respektowanie jego podstawowych praw (niedożywienie, ubiór nieadekwatny do pory roku, zaniedbanie higieniczne, nie dbanie o higienę snu i odpoczynku, nie posyłanie dziecka do szkoły, nie zapewnia dziecku opieki lekarskiej).

                                                            § 3

1. Przemocy możecie doświadczyć ze strony innych dzieci, rodziców lub opiekunów, pracowników, współpracowników osób trzecich.

2. Zasady bezpiecznych relacji dziecko-dziecko i dorosły-dziecko obowiązujące w Gminnym Centrum Kultury  znajdują się w pełnej wersji Standardów                                                      (Załącznik nr 1 do Standardów Ochrony Małoletnich) jako Kodeks bezpiecznych relacji.

Rozdział III

Procedury interwencji w przypadku krzywdzenia dziecka

  1. W przypadku doświadczenia jakiejkolwiek z wyżej wymienionych form krzywdzenia ze strony osób dorosłych lub innych dzieci zawiadom pracownika, współpracownika lub Dyrektora placówki.
  2. Wówczas stosownie do zgłoszonej sytuacji zostanie uruchomiona odpowiednia procedura.

Rozdział IV

Zasady ochrony wizerunku dziecka

  1. Gminne Centrum Kultury uznając Twoje prawo do prywatności i ochrony dóbr osobistych zapewnia najwyższe standardy ochrony Twoich danych osobowych oraz Twojego wizerunku zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
  2. Zgodę na publikację Twojego wizerunku wyrażają w formie pisemnej rodzice lub Twoi opiekunowie prawni.

Rozdział V

Zasady dostępu dzieci do sieci Internetu

  1. Placówka nasza zapewni Ci korzystanie z urządzeń z dostępem do sieci Internetu wyłącznie w obecności opiekuna zajęć.
  2. Jednocześnie instruktor, pracownik lub współpracownik czuwa nad bezpiecznym korzystaniem z sieci podczas zajęć oraz treściami, które mogą stanowić zagrożenie dla Twojego prawidłowego rozwoju.

Rozdział VI

Monitoring stosowania Standardów

  1. Placówka monitoruje i okresowo weryfikuje zgodność prowadzonych działań                                    z przyjętymi Standardami Ochrony Młodzieży.
  2. Raz na dwa lata dokonywana jest analiza realizacji Standarów Ochrony Małoletnich                     i w razie potrzeby Dyrektor wprowadza niezbędne zmiany i ogłasza pracownikom, dzieciom i ich opiekunom nowe brzmienie Standardów.

Rozdział VII

Zasady udostępniania rodzicom, dzieciom Standardów do zapoznania się

z nimi i ich stosowania

1.Standardy Ochrony Małoletnich jest dokumentem ogólnodostępnym dla pracowników, współpracowników GCK, dzieci, rodziców oraz ich opiekunów. W pełnej wersji znajdziesz                  je w budynku na tablicy ogłoszeń oraz stronie: www.gckpilnik.pl.

2. Pracownicy, współpracownicy mają obowiązek zapoznania dzieci ze Standardami oraz omówienia ich w taki sposób, aby mogli je zrozumieć niezależnie od wieku.

3. Standardy Ochrony Małoletnich oraz wersja skrócona Standardów przeznaczona dla dzieci wchodzi w życie z dniem jej ogłoszenia.

Rozdział VIII

          I                        nformacje o możliwości uzyskania bezpłatnej pomocy przez dziecko

Pamiętaj !!!

Każdy ma prawo do poszanowania swojej godności

Pamiętaj masz prawo szukać wsparcia dla siebie.

Telefon zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111

Więcej informacji możesz uzyskać na stronie www.116111.pl

Jeśli sam/sama doznajesz krzywdy lub jesteś świadkiem krzywdzenia innego dziecka

to

NATYCHMIAST

powiedz o tym komuś dorosłemu, osobie, która jest dostępna na terenie placówki !!!

Całodobowy, darmowy Telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka 800 12 12 12

Całodobowa infolinia dla dzieci, młodzieży, rodziców  800 08 02 22

Każde dziecko telefonując pod wskazane numery może porozmawiać o wszystkim,
o  przyjaźni, miłości, dojrzewaniu, kontaktach z rodzicami, rodzeństwem, problemach
w szkole czy emocjach, których doświadcza. Może uzyskać pomoc w sytuacji, kiedy czują się dyskryminowane, kiedy doświadcza przemocy lub jest jej świadkiem.